Şarap işi deneyim, çok tadım, yani zaman ister. Öyle iki dakikada download edemezsiniz şarap bilgisini.
iPhone’umla oynuyorum, devamlı yeni bir uygulama indiriyorum. Şarap uygulamaları harika. Üzümlerden şaraplara, bölgelerden şarap ve yemek uyumuna kadar birçok konu işlenmiş, göze hoş gözüken, oynaması keyifli birçok farklı uygulama yaratılmış. Üzüm çeşidiyle başlayıp, ülke, bölge, fiyat aralığı diye devam edip belli bir şaraba ulaşabildiğiniz gibi, aromatik, keskin, dolgun gibi seçimlerden başka bazı şaraplara da ulaşabiliyorsunuz. Üreticinin adından şarabın özelliklerine kadar her şey parmaklarınızın ucunda.
Şarap meraklıları takılıyor ve öğreniyorlar. Beklerken, seyahat ederken, bilumum yerde öğrenmeye devam. Münasebetsiz durumlar da olmuyor değil. Bir yerde birileri şarap konusunda bir şeyler anlatırken, dinleyicilerden biri ‘Hop, o öyle değil, bak böyle’ diye elinde iPhone’la ortaya çıkabiliyor. Bakıyorsunuz, markette biri şarap rafının önünde iPad veya iPhone’la bir şeyler yapıyor. Bir rafa, bir de telefona bakıyor. Yaklaşınca markette şarap almak için hazırlanmış açık şarap uygulamasını görüyorsunuz.
* * *
Ben de kendi adıma oynayıp duruyorum uygulamalarla. Toplamda şarapla ilgili 452 tane uygulama belirlemişler ve bunların hepsinin toplam değeri 875.25 dolar. Yani şarabı iPhone’a öğretmenin bedeli bu. Bu arada önemli bir bölümü bedelsiz. İki dakikada indiriyorsunuz telefonunuza. Bazıları bilgi içerirken, bazıları istediğiniz şarabı satan mağazaları gösteriyor, bazılarıysa içtiğiniz şarapları not etmenize ve unutmamanıza yarıyor, bazıları şaraphaneleri bulmanızı sağlıyor, bazıları restoranda şarap & yemek uyumu için tasarlanmış. Hepsi çok güzel gözüküyor.
Bu şarap uygulamaları hakkında şarap dünyası ne düşünüyor peki? Bunu şarap satıcılarına ve şarap garsonlarına sormak lazım. Ne de olsa bu uygulamaları kullanan tüketiciyle onlar muhatap oluyor.
Sormuşlar. Cevap çok eğlenceli: “Bu uygulamalardan dolayı çok sıkıntı yaşıyoruz. Herkes bir üzüm adı öğrenip geliyor. Bizim bile adını duymadığımız şarapları istiyorlar, yok deyince de müşterinin gözünde bunca yıllık bilgi ve tecrübemiz sıfırlanıyor” diyor bir şarap garsonu.
* * *
Bir diğeri şöyle anlatıyor: “Bazı müşteriler yemeğin adını uygulamaya girip ‘Ben bu yemekle düşük asiditede, dolgun, altı ay kadar meşe fıçıda dinlenmiş bir şarap isterim’ diye tuturabiliyor. Ardından da uygulamanın önerdiği şarapları sayıp ‘Herhangi birini getir’ diyor. Yok öyle şey. Ben tüm uygulamadaki şarapları nasıl şarap listemde taşıyabilirim ki?” Şarap garsonu haklı. Envaiçeşit şarap var dünyada. Her uygulamadakileri mönünüze koymaya kalkarsanız yandınız.
‘Aaa, sizde Torrontes üzümünden şarap yok mu?’ gibi aşağılamalar da cabası.
Artık bilgiye kolay ulaşılabiliyor. Eğlenceli ve kolay ama özümsenmemiş, yüzeysel, teorik bir bilgi bu. Şarap işi deneyim, çok tadım, diğer bir ifadeyle zaman ister. Öyle iki dakikada download edemezsiniz şarap bilgisini. Hep söylerim. Şarap işinde çok şey öğrendim ama öğrenmeye de devam ediyorum. Daha öğrenecek ne mi kaldı? Ne zaman mı bitecek öğrenimim? Dünyada artık şarap üretilmez olup da kalan şişelenmişlerin hepsini ben tadınca.